Sıkça Sorulan Sorular
C) ADB, “Amatör Denizci Belgesi”nin kısaltmasıdır. Kişilerin denizde spor ve gezi amacıyla tekne kullanabilmek için sahip olmaları gereken bir belgedir.
C) Sınava girmelisiniz. Sınavlar UDHB tarafından yapılmaktadır.
C) ADB alabilmek için adayın 14 yaşını tamamlamış olması gerekir. Aday, sınava velisi/vasisi tarafından örneğine uygun düzenlenmiş noter onaylı “muvafakatname” ile girer. Yaşı 14–18 arasında olan kişi, ADB ile boyu 7 metreden kısa, sürati saate 7 deniz milinden (knot) az tekneleri kullanabilir.
C) Motor BG 10 ve daha fazla olan özel tekneleri ve Turizm mevzuatı uyarınca belgelendirilmiş, ticari faaliyette bulunmaksızın gezi ve sportif amaçlı olarak mürettebatsız (bare-boat) kiralanan ticari yatları kiracı sıfatıyla kullanabilirsiniz. Motor BG 10’dan az olan özel tekneleri kullanmak için ADB gerekmez.
C) ADB ile ticaret amacıyla çalışan/çalıştırılan tekne kullanılamaz. Yolcu motoru ve avlanma ruhsatlı balıkçı teknesi ticaret amacıyla kullanılan teknelerdir; bunları kullanabilmek için uygun “Gemiadamı Yeterlik Belgesi” sahibi olmanız gerekir.
C) En yakın Liman Başkanlığından öğrenebilirsiniz.
C) İnternet sitemizin ana sayfasında ilgili linkler verilmiştir.
C) Çalışamazsınız. ADB bir “Gemiadamı Yeterlik Belgesi” değildir. Denizde çalışmak için yapacağınız işe uygun bir Gemiadamı Yeterlik Belgesi sahibi olmanız gerekir.
C) ADB süresizdir. Ancak İdare, sağlık durumlarından kuşku duyulan ya da hasta oldukları bildirilen amatör denizcilerden, sağlık durumlarının tekne kullanmalarına engel olup olmadığının belirlenmesi amacıyla sağlık yoklamalarının yenilenmesini her zaman isteyebilir.
C) Yeni tip ADB, kullanımı kolaylaştırmak için tasarlanmış kredi kartı boyutlarında olan ADB’dir. Sınavı başaranlara bu belge verilmektedir.
C) Değiştirilebilir.
C) ADB, yasa gereğince harca tabidir. Her yıl harç değeri değişmektedir.
C) KMT kısa mesafe telsiz kelimelerinin kısaltılmışıdır. Belgenin ülkemizdeki adı, Kısa Mesafe Telsiz Operatörü Yeterlik Belgesi’dir. Uluslararası mevzuatta adı SRC’dir (Short Range Certificate). Teknenizde bir VHF telsiz cihazı varsa, bu cihazı kullanabilmek için KMT sahibi olmanız gerekir.
C) KMT sınavla alınır. Sınavlar UDHB tarafından yapılacaktır.
C) KMT sınavına girecek adayın 17 yaşını tamamlamış olması gerekir. Aday sınavı başarsa da 18 yaşını tamamlamadan belgesini alamaz.
C) En yakın Liman Başkanlığından öğrenebilirsiniz.
C) KMT, SOLAS’a (Uluslararası Denizde Can ve Mal Emniyeti Sözleşmesi) tabi olmayan gemiler ile telsiz zabiti bulundurmak zorunluğunda olmayan gemilerde geçerlidir. Özel tekneler SOLAS’a tabi değildirler.
C) KMT 5 yıl süreli bir belgedir. Süre sonunda sınavsız yenilenir.
C) Yenileyebilirsiniz. Tekrar sınava girmeniz gerekmez?
C) Bu belge artık geçerli değildir. Süresi geçmiş “Tahditli Telsiz Telefon Operatörü Yeterlik Belgesi” yerine sınavsız KMT belgesi alabilirsiniz. Aldığınız yere başvurmanız gerekir.
C) İnternet sitemizde ana sayfada ilgili linkler verilmiştir.
C) SOLAS’a tabi olmayan ticaret gemilerinde ve yatlarda çalışabilirsiniz, ancak bir gemiadamı yeterliğine sahip olmanız gerekir.
C) KMT, yasa gereğince harca tabidir. Her yıl değişmektedir.
C) Özel Tekne Belgesi için kullanılan kısaltmadır.
C) Mevzuat yakın zaman önce değişmiştir. Konu, yayımlanacak yönetmelikle açıklığa kavuşacaktır.
C) Mevzuat yakın zaman önce değişmiştir. Konu, yayımlanacak yönetmelikle açıklığa kavuşacaktır, beklemek gerekir.
C) Yeni tekne alırken fatura ve CE uygunluk belgesine gerek vardır. Teknenin kaydı bu belgeler olmadan yapılamaz. Tekneyi aldıktan sonra fatura ve CE belgesiyle Denizcilik Müsteşarlığı Bölge Müdürlüğü olan yerlerde Bölge Müdürlüğü’ne, yoksa Liman Başkanlığına başvurulur. Konuyla ilgili mevzuat yakın zaman önce değişmiştir. Konu, yayımlanacak yönetmelikle açıklığa kavuşacaktır, beklemek gerekir.
C) ADF web sitesinin Güncel bölümünde yer alan “Belgesiz tekne sahiplerini sevindirecek bir düzenleme” hakkında bilgilendirmeye göre hareket etmelisiniz.
C) Amatör balıkçılık yapmak için ABB (Amatör Balıkçı Belgesi) almanız önerilir. Bu belgeyi İl/İlçe Tarım Müdürlüğü düzenler, bedelsizdir, sınavı yoktur.
C) Satamazsınız. Konuyla ilgili bilgi edinmek için Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın 2 yılda bir yenilenen 2008/49 sayılı Tebliğini okumanız önerilir. Tebliğe web sitemizin Mevzuat bölümünden ulaşabilirsiniz.
C) ADF web sitesinin Mevzuat bölümünde “Amatör Balıkçılık Sirküleri” bağından veya Tarım ve Köyişleri Bakanlığı web sitesinde Koruma Genel Müdürlüğü bağından bulabilirsiniz.
C) Çevrimiçi, internet ortamında online erişimi ifade eder.
C) Belirli Liman Başkanlıklarında.
C) İlgili linkler ana sayfamızda verilmiştir.
C) ÖTB’si olan teknelerde bulundurulacak emniyet teçhizatı ÖTB’nin arka sayfasında yer alan listeden öğrenilebilir. Aynı liste, ADF web sitesinde yayımlanmakta olan ve 25 Nisan 2008 tarihinde yürürlüğe girmiş bulunan “Özel Teknelerin Kaydı, Belgelendirilmesi Ve Teçhizat Donatımına İlişkin Tebliğ” EK–4 içinde yer almaktadır.
C) Yelken kullanmayı ADF üyesi veya TYF’ye (Türkiye Yelken Federasyonu) federe en yakınınızdaki Yelken ve/veya Yat Kulübünden, öğrenebilirsiniz.
C) Motorlu tekne kullanmayı ADF üyesi veya TYF’ye (Türkiye Yelken Federasyonu) federe en yakınınızdaki Yelken ve/veya Yat Kulübünden, öğrenebilirsiniz.
C) Patente, deniz ticaretinde izin belgesi anlamında kullanılan bir kelimedir. Bir ülke limanlarına başka ülke limanlarından gelen bütün gemilerde (yatlar ve özel tekneler dâhil) bulaşıcı hastalık veya ölüm vakası olup olmadığını araştıran doktor tarafından denetlemenin yapıldığı limana yolcu veya yük boşaltmak için verilen izin veya belge için kullanılır.
C) Gerekmez ama önerilir. Bazen gidilen ülkede liman otoriteleri gelinen ülkeden çıkışta patente alınıp alınmadığını (sağlık kontrolü yapılıp yapılmadığını) araştırmaktadırlar. Bu nedenle, özellikle çıkış ülkesinde kimi salgın hastalık yaşanmışsa (örneğin kuş gribi) patente almak önerilmektedir.
C) Tekne bir “özel tekne” veya “özel yat” ise gerekmez. Tekne bir ticaret gemisi veya ticari kayıtlı tekne veya yat ise gerekir. Bu ayırım teknenin kabotaj hakkında sahip olup olmadığıyla ilgilidir. Kabotaj hakkı bir ülkenin karasuları içinde ticari amaçla seyretmek (limanlar arasında yolcu ve yük taşımak) hakkını ifade eder. Özel tekne ve yatların böyle bir hakları olmadığı için patente almalarına gerek yoktur. Geçmiş yıllarda özel yatlardan da patente (yıllık düzenlenen Gemi Sağlık Cüzdanı) aranırdı. Ancak 2006 yılının başlarından itibaren sorun çözüldü ve özel tekneler olması gerektiği şekilde bu uygulama dışına çıkarıldılar.
C) Özel tekne ve yatların Türk karasularında seyretmeleri serbesttir, limandan ayrılırken patente almalarına veya bir başka sağlık işlemi yaptırmalarına gerek yoktur. Ticaret gemileri (ticari tekne ve yatlar dâhil) limanlar arası seferlerinde patente (sağlık kontrolü) yaptırmak zorundadırlar. Yaptırmamak ceza ödenmesini gerektirir.
C) Yabancı bir limandan bir Türk limanına gelerek ülkemize giren her gemi (hangi bayrağı taşırsa taşısın, ticaret gemisi, ticari tekne, ticari yat, özel tekne, özel yat olsun veya olmasın) sağlık kontrolü yaptırmakla yükümlüdür. Ticaret gemilerine yapılan bu kontrol giriş limanından diğer bir limanımıza yapacağı seyahat için geçerlidir. Özel teknelerde ise girişte yapılan kontrolden sonra başka limanlarımızda sağlık işlemi yapılmaz.
C) Ülkemiz limanlarında sağlık kontrolü, Sağlık Bakanlığına bağlı Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü’nün Sağlık Merkezleri tarafından yapılır. Genel Müdürlük İstanbul’dadır. Sağlık merkezleri için halk ağzında kimi zaman karantina bürosu, patente ofisi gibi yakıştırma adlar da kullanılır.
C) Spor ve gezi amaçlı yeni bir tekne almak isterseniz 30 Kasım 2009 tarihine kadar olan sürede sadece tekne değerinin %1’i (yüzde bir) oranında KDV ödersiniz.
C) MTV, 30 Haziran 2009 tarihinde yürürlüğe giren 5897 sayılı yasa ile deniz araçlarından kaldırılmıştır. Bundan böyle tekneniz için MTV ödemeyecek ancak teknenizin boyuna göre saptanmış harç ödeyeceksiniz. Yeni yasayla gemi siciline kaydı zorunlu olan ticaret gemileri dışında kalan bütün tekneler için her yıl ruhsatname düzenlenmesi ve harç tahsili öngörülmüştür. Gerek ruhsatname gerekse harçla ilgili bilgiye web sitemizin ana sayfasının Güncel bölümünde bulacağınız bilgilendirmeden ulaşabilirsiniz.
C) Özel Teknelerin Donatımı ve Kullanacak Kişilerin Yeterlikleri Hakkında Yönetmelik gereği Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşları ile Türkiye’de oturma izni almış olan yabancı uyruklular, Sınav Rehberi’nde belirtilen şartları sağlamaları halinde ADB alabilirler. Özetle söylemek gerekirse, KKTC vatandaşları hariç diğer yabancı uyrukluların ADB alabilmeleri için, Türkiye’de oturma izni almış olmaları gerekmektedir.
Amatör Denizcilik Federasyonu