ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI
SAYIN BİNALİ YILDIRIM’DAN GELDİ
Sayın Binali Yıldırım, TBMM Plan Bütçe Komisyonu’nda Bakanlığının bütçe görüşmeleri sırasında kullandığı “Denizci bir millet değiliz. Deniz alışkanlığımız yok. Hemen bir ufak lodos, meltem görünce afallıyoruz. Karacı bir milletiz. Kabul etmemiz lazım. Bir dönem yüzyılın en büyük donanmasına sahip olan devlet, denizciliği kullanamıyor. Özel tekneler yatlar Türk Bayrağına geçince adlarının yat sahibi olarak geçmesini istemiyor. Türkiye’de vergi sistemi de temel bir sorun. Yat, tekne sahibi olmanın lüks değil ihtiyaç olduğu olgusunun Maliye Bakanlığınca kabul edilmesi lazım. Bazı tekneler otomobilden ucuz…” ifadeleriyle denizcilikle ilgili bilgi ve cevap verdi.
Basından derlediğimiz yukarıdaki sözler hayli umut vericidir. Topluluğumuzun önünde yeni bir ufuk açıldığını görüyoruz.
Bu aşamada, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın;
- 655 sayılı KHK madde 43 gereğince hazırlanacak Bağlama Kütüğü Yönetmeliğiyle; kayıt sisteminin basit, amatörlerin kişisel takibiyle sonuçlanabilecek nitelikte bir düzenlemeye kavuşturmasını,
- Belge adını ruhsatname değil, Bağlama Kütüğü Kayıt Belgesi olarak belirlemesini,
- Bağlama Kütüğü Kayıt Belgesini, özellikle dış sularda seyreden teknelerimiz dikkate alınarak, Bayrağımızın şanına yakışır modern bir görünüme kavuşturmasını,
- Bayrağımızın, ülkemizde oturma iznine sahip olsalar dahi, TC vatandaşı olmayan kişilere ait teknelere çekilmek suretiyle “ucuz bayrak” durumuna düşürülmesine mutlaka engel olmasını,
- Bir Türk vatandaşının, özel hayatı için satın aldığı ikinci el özel teknenin, yabancı bayraktan, Türk Bayrağına geçirilmesinin engellenmesine son vermesini
umuyoruz.
Sayın Binali Yıldırım’ın bu çok önemli vurgusuyla konuyu ele alarak, Maliye Bakanlığımızın;
- Özel teknelerden ilk edinimde alınan ve tekne kıymetinin %27,44’ünü aşan orandaki ÖTV-KDV bileşkesini ortadan kaldıracak ve
- Harçlar Kanunu’nda değişikliğe gidilerek, Bağlama Kütüğü Kayıt Belgesinin, Harçlar Kanunu 7. Kısım Gemi Ve Liman Harçları kapsamında değerlendirilmesini ve harcın, Gemi Tasdiknamesi harcı seviyesine (ki halen rüsum/net ton başına 13,2 Kuruştur ve ancak 108,00 TL’den az, 7.266,15 TL’den çok olamaz) indirgeyecek
yasal düzenlemeye yön vermesini umuyoruz.
Bu konularda düzenlemeler hazırlanırken, uygulamada ortaya çıkan sorunları ve çözüm önerilerini aktarmak amacıyla topluluğumuzu temsil eden Federasyonumuzdan da görüş istenmesini bekliyoruz.
Saygılarımızla
Amatör Denizcilik Federasyonu
Yönetim Kurulu